Τρίτη, 2 Ιουνίου 2015

Συναισθηματική Νοημοσύνη



Χρησιμοποιούμε καθημερινά τις λέξεις "αισθάνομαι" και "νιώθω". Κλαίμε, γελάμε, χαιρόμαστε, λυπόμαστε, θυμώνουμε, μισούμε , αγαπούμε, ντρεπόμαστε, ζηλεύουμε, νοιαζόμαστε...αυτά είναι τα συναισθήματα μας! Συναισθήματα που διαφέρουν από άτομο σε άτομο , διαφέρουν σε ένταση και σε συχνότητα και αλλάζουν από στιγμή σε στιγμή. Τι είναι τα συναισθήματα; Πως μπορούμε να γνωρίσουμε τα δικά μας συναισθήματα;


Τα συναισθήματα μας καθορίζουν την διάθεση μας αλλά και την έκβαση διαφόρων καταστάσεων που διαδραματίζονται στη ζωή μας. Ένα όμορφο συναίσθημα, όπως η αγάπη, μπορεί να μας ανεβάσει και να μας κάνει ικανούς ακόμα και για τα πιο δύσκολα επιτεύγματα ενώ αντίθετα ένα αρνητικό συναίσθημα όπως ο θυμός, μπορεί να καταστρέψει σχέσεις ή τους κόπους μιας ζωής οδηγώντας μας σε πράξεις που δύσκολα διορθώνονται. Η νοητική μας κατάσταση είναι άμεσα συνδεδεμένη με τα συναισθήματα και τις σκέψεις μας.


Όλοι οι άνθρωποι έχουν συναισθήματα ! Άλλοι τα βιώνουν πιο έντονα (ευαίσθητοι) από τους άλλους ενώ κάποιοι άλλοι δεν μπορούν ούτε να καταλάβουν αλλά ούτε να εκφράσουν τα συναισθήματα τους. Άλλοι πάλι έχουν βρει τρόπους να ελέγχουν και να καταλαβαίνουν τα συναισθήματα τους καταφέρνοντας να φιλτράρουν τα συναισθήματα που τους χαλούν την διάθεση και να τονίζουν εκείνα τα συναισθήματα που τους κάνουν να νιώθουν όμορφα. 

Tι είναι τα συναισθήματα; Το κάθε μας συναίσθημα εκφράζει μια εσωτερική διάθεση που δημιουργείται έχοντας σαν αφορμή κάποιο γεγονός ή κάποια σκέψη που κάνουμε. Μια τέτοια διάθεση μπορεί να είναι έντονη αλλά μπορεί και να είναι σχεδόν ασήμαντη. Μια εσωτερική διάθεση μπορεί επίσης και να εξωτερικευτεί με κάποιον τρόπο ή και να εκφραστεί και στους άλλους γύρω μας. 




Η εσωτερική μας αυτή διάθεση ανάλογα με την ένταση της μπορεί να επηρεάσει και την σωματική μας κατάσταση της στιγμή που τη βιώνουμε : με τον φόβο η καρδιά μας χτυπά γρήγορα και δυνατά, με την χαρά επίσης, με το άγχος ιδρώνουν οι παλάμες μας ή αισθανόμαστε ένα σφίξιμο στο στήθος, με την στεναχώρια κλαίμε ή νιώθουμε ατονία, με τον θυμό αλλοιώνονται οι εκφράσεις του προσώπου μας κλπ Μια πολύ έντονη διάθεση μας μπορεί να μας ωθήσει και σε πράξεις : ο θυμός πολλές φορές οδηγεί στη βία, η χαρά μας κάνει να χοροπηδάμε ή να θέλουμε να φιλήσουμε όλο τον κόσμο, ο έρωτας μας οδηγεί στην επιθυμία και τη σεξουαλική επαφή κλπ.
Οι βασικές ομάδες συναισθημάτων μας είναι οι ακόλουθες :
• Συναισθήματα που εκφράζουν χαρά. 
• Συναισθήματα που εκφράζουν φόβο.
• Συναισθήματα που εκφράζουν θυμό.
• Συναισθήματα που εκφράζουν στεναχώρια.
• Συναισθήματα που εκφράζουν την σεξουαλικότητα μας.
• Συναισθήματα που εκφράζουν ντροπή ή ενοχή.
• Συναισθήματα που εκφράζουν συγχώρεση.

Σαν ενήλικες λοιπόν θα πρέπει να είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε τα συναισθήματα μας, να τα αποδεχόμαστε, να τα εκφράζουμε και να μην λειτουργούμε αποκλειστικά βάση αυτών.








Τελικά μπορούμε να ελέγξουμε τα συναισθήματα μας; Aυτό το ερώτημα πιστεύω πως μας έχει απασχολήσει όλους σε κάποια στιγμή της ζωής μας, ιδιαίτερα όταν βιώνουμε κάποιο αρνητικό συναίσθημα που μας καταβάλλει. Η αλήθεια λοιπόν είναι ότι τα συναισθήματα μας δύσκολα μπορούμε να τα ελέγξουμε και ακόμα δυσκολότερα να τα κάνουμε να σταματήσουν να υπάρχουν. Αυτό όμως που δεν είναι δύσκολο, αλλά θέλει συστηματική προσπάθεια, είναι ο έλεγχος των πράξεων που προκύπτουν από κάποιο συναίσθημα μας, ή ο τρόπος που εξωτερικεύουμε τα συναισθήματα μας στους άλλους. Για να μπορέσουμε όμως να ελέγξουμε ή να προλάβουμε τις επιπτώσεις που κάποιο συναίσθημα μας μπορεί να έχει σε εμάς αλλά και στους άλλους πρέπει πρώτα να μπορούμε να καταλαβαίνουμε τα συναισθήματα μας και να έχουμε ξεκαθαρίσει στο μυαλό μας τις αντιδράσεις τις οποίες μας προκαλούν. Πως καταλαβαίνουμε τα συναισθήματα μας;

Tα συναισθήματα μας μπορούμε να τα καταλάβουμε προσπαθώντας να τα εκφράσουμε με λέξεις. Ο πόνος, η στεναχώρια και η θλίψη εκδηλώνονται με κλάμα. Όταν κλαίμε λοιπόν βιώνουμε αυτά τα συναισθήματα και τα εξωτερικεύουμε με το κλάμα. Έτσι εκείνη τη στιγμή αυτό που έχουμε πραγματικά ανάγκη δεν είναι να σταματήσουμε να κλαίμε αλλά να σταματήσουμε να στεναχωριόμαστε. Για να σταματήσουμε να στεναχωριόμαστε όμως πρέπει να καθορίσουμε ποιο ήταν το γεγονός που μας προκάλεσε την στεναχώρια και για πιο λόγο. Με την κατανόηση του συναισθήματος, της αιτίας του και των επιδράσεων του σε εμάς , μπορούμε να βρούμε τον τρόπο για να το παλέψουμε ή να το μετατρέψουμε σε ένα άλλο συναίσθημα πιο θετικό για εμάς. 
Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε τις αιτίες που μας προκαλούν έντονα συναισθήματα και αν δεν μπορούμε να το καταφέρουμε μόνοι μας τότε μπορούμε να το συζητήσουμε με κάποιο κοντινό μας άτομο ή με κάποιο ειδικό σύμβουλο ή ψυχολόγο. Ένα άλλο άτομο , το οποίο δεν είναι συναισθηματικά εμπλεκόμενο στην εσωτερική κατάσταση που βιώνουμε, μπορεί να εντοπίσει τις πραγματικές αιτίες που προκαλούν τα συναισθήματα μας, που εμείς οι ίδιοι δεν μπορούμε να δούμε ή δεν θέλουμε να δούμε! 


Δεν πρέπει να μπερδεύουμε τα συναισθήματα μας με τις σκέψεις που κάνουμε. Η σκέψη, μας δίνει την δυνατότητα να ελέγξουμε τα συναισθήματα μας. Η σκέψη εκφράζει την λογική πλευρά του εαυτού μας! Με την σκέψη μπορούμε να ελέγξουμε άμεσα τις αντιδράσεις που τα συναισθήματα μας μπορούν να μας προκαλέσουν. Ας πάρουμε για παράδειγμα το θυμό. Οδηγείτε στο δρόμο και βιάζεστε, αλλά ο μπροστινός οδηγός πάει σαν κότα ενώ ο δρόμος είναι άδειος. Εξοργίζεστε, σαν ανεβαίνει το αίμα στο κεφάλι και αρχίζετε να κορνάρετε και να βρίζετε. Εάν εκείνη την στιγμή χρησιμοποιήσετε την λογική για να ελέγξετε το συναίσθημα σας θα αποφύγετε τον εκνευρισμό και τις άσκοπες ή και επικίνδυνες κινήσεις όπως ένα απρόσεχτο προσπέρασμα που μπορεί να σας εμπλέξει σε ατύχημα. Μια λογική σκέψη σε αυτή την περίπτωση θα ήταν ότι δεν πρέπει εσείς να χαλάσετε την ηρεμία σας επειδή κάποιος άλλος δεν έχει επίγνωση του προβλήματος που προκαλεί ή γιατί δεν νοιάζεται για το πρόβλημα που προκαλεί. Μπορείτε να του κορνάρετε, χωρίς βρισιές και άσκοπες χειρονομίες και να προσπεράσετε μόλις έχετε την κατάλληλη ευκαιρία ήρεμα και ωραία. Με αυτό τον τρόπο καταφέρατε να ελέγξετε το συναίσθημα του θυμού! Προσοχή όμως γιατί η υπερβολική δόση λογικής μπορεί να σας απομακρύνει από τα συναισθήματα σας! Τα άτομα που προσπαθούν να εκλογικεύσουν τα πάντα καταλήγουν στο να καταπιέζουν και να κρύβουν τα πραγματικά τους συναισθήματα και αυτό είναι επίσης λανθασμένο!

Με λίγα λόγια , δεν πρέπει να φοβόμαστε τα συναισθήματα μας και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να τα καταπιέζουμε. Πρέπει να τα βιώνουμε αλλά παράλληλα και να τα κατανοούμε και να μην γινόμαστε έρμαιο τους. Τα συναισθήματα μας δείχνουν τον πραγματικό μας εαυτό. Γνωρίζοντας τα, γνωρίζουμε ποιοι πραγματικά είμαστε...




Πηγή:  sxeseis

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου